De 5 seconden regel - Mel Robbins

Bijgewerkt: jun 18


“Daar heb ik nu geen tijd voor / dat doe ik later wel / hebik nu geen zin in/<vul andere excuus in>”. Herkenbaar dat uitstelgedrag? Ik had (en soms heb) er nogal een handje van om bepaalde taken heerlijk lang voor me uit te schuiven. Administratie, een lastig mailtje sturen of ergens aan beginnen wat niet mijn ding is. En dan werd het vervolgens een race tegen de klok omdat de deadline naderde of omdat het echt een heet hangijzer werd en die taak al weken op mijn to do-lijst stond. Daarom kwam het boek ‘De 5 seconden regel’ van Mel Robbins als geroepen.


Ik was er nu wel eens klaar mee, met dat uitstelgedrag (= een mini-stressbreak 😉), en ik begon vol nieuwsgierigheid te lezen. Al snel werd ik naast nieuwsgierig ook enthousiast! Je leven verbeteren in maar 5 seconden tijd. Klinkt simpel en dat is het ook. Wat lastiger is, is ons brein. Want in veel situaties gaan we twijfel en overdenken, waardoor we niet in actie komen en vervolgens blijven hangen in allerlei scenario’s. Hoe doorbreek je dat nou?


De 5 seconden regel: simpel maar effectief

Door het aftellen 5, 4, 3, 2, 1 zet je jezelf in beweging. Nog voor dat ons hoofd gaat nadenken over eventuele beren op de weg: wat als … stel dat ik … Dus actie in die taxi en gelijk aan de slag. Met het aftellen focus je je ook op je doel of de afspraak met jezelf en leidt het ook nog eens af van zorgen, gedachtes en angsten in je hoofd. Goeie regel dacht ik zo. Een regel die er voor zorgt dat je kleine stapjes gaat nemen. En dat kunnen prima kleine acties zijn. Want het afronden van de kleine acties geeft jou meer zelfvertrouwen. Het kan je bijvoorbeeld helpen om te starten met sporten, te stoppen met drinken/roken, of ongerustheid te verminderen. En je hebt geen coach of teammate nodig.


Of vind je het afstappen op iemand bij een netwerkborrel een uitdaging? Daar kan deze regel zeker ook bij helpen! Want tijdens een netwerkborrel voel je je wellicht niet helemaal op je gemak. Niet de moed opgeven als het niet gelijk lukt. Maar de moed en vertrouwen hebben om actie te ondernemen en wel het initiatief te nemen en een gesprek aan te knopen, waar misschien wel een heel leuk contact uit kan komen.


Verandering is simpel maar niet makkelijk.

De schrijfster van het boek ‘De 5 seconden regel’ heeft veel onderzoek gedaan naar uitstelgedrag en diverse wetenschappers, doktoren en therapeuten geïnterviewd. De achtergrondinformatie vanuit deze onderzoeken is belangrijk om te snappen hoe ons brein in elkaar steekt en waarom we de dingen doen die we doen (snap je het nog?). Daarnaast deelt ze veel handige tips (als je je dagelijkse doelen opschrijft, is er 42% meer kans dat je ze naleeft) en worden er veel dingen uitgelegd: waarom is snoozen zo slecht? Waarom juist aftellen en niet optellen?


In dit staan veel voorbeelden van mensen die de 5 seconden regel hebben toegepast. Op die manier krijg je een groter beeld van de situaties waarin je het allemaal kunt toepassen. Een gesprek aanknopen, een trainingsschema zoeken om te gaan hardlopen of om toch de chocoladereep te laten liggen. De succesverhalen kunnen lijken misschien wat veel , maar het gaf mij zeker een positief gevoel.



Eyeopeners na het lezen van het boek

1. Uitstelgedrag ontstaat omdat we een mini-stressbreak nodig hebben. We voelen ons gestresst.

2. De manier waarop je opstaat, is net zo belangrijk als hoé je slaapt.

3. Twijfel stuurt een stresssignaal naar je hersenen dat er iets niet ok is en je hersenen gaan in de verdedigingsmodus. Zo zijn we bedraad om te falen.

4. Jezelf dwingen om eenvoudige acties te ondernemen, creëert een kettingreactie in je zelfvertrouwen en productiviteit

5. Opwinding en ongerustheid voelt hetzelfde voor je lichaam.


Conclusie over ‘De 5 seconden regel’

Na het lezen van ‘De 5 seconden regel’ is het uitstelgedrag bij mij een heel stuk minder geworden. Simpele acties die een kettingreactie veroorzaken in je vertrouwen en productiviteit; het werkt. De regels zijn makkelijk en snel toepasbaar. Pas de regels toe voor meer productiviteit. Kom uit je comfort zone. Het is goed voor je zelfvertrouwen dat stapje voor stapje toeneemt. Beat yourself met de #5secondenregel!


Waar de Miracle Morning er is voor de motivatie om aan je persoonlijke (of zakelijke) ontwikkelingen te werken, voordat de wereld ontwaakt, helpt de 5 seconden regel jou om je een schop onder je kont te geven.


Het boek is wat mij betreft een echte aanrader! Het is makkelijk te lezen, heeft een fijne schrijfstijl en het enthousiasme van Mel is merkbaar. Ook dit boek heb ik inmiddels voor de tweede keer gelezen!

0 keer bekeken

CONTACT

  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Pinterest Social Icon

Virtual Focus

Corina Evers

06-120 830 60

corina@virtualfocus.nl

 

KvK nr: 65232941

BTW id: NL002053428B49

© 2016-2020  Alle rechten voorbehouden bij Virtual Focus

Neem contact op