Macht der gewoonte

Bijgewerkt: 5 dagen geleden

Zonder het hebben van gewoontes zou ons leven er een stuk anders uit zien. Heel veel dingen die we doen doen we op de automatische piloot: tanden poetsen, fietsen en auto rijden. Al deze dingen hebben we moeten leren. Door te blijven herhalen, te blijven oefenen en vooral niet op te geven.



Het boek Macht der gewoonte (ik las hem in het Engels) geeft dé achtergrond informatie om te snappen waarom je de ene gewoonte minder snel eigen maakt dan de ander. 


“Het probleem is dat je brein het verschil niet kan zien tussen slechte en goede gewoonten, en dus als je een slechte hebt, ligt het daar altijd op de loer, wachtend op de juiste signalen en beloningen..."

Macht der Gewoonte

Hij neemt ons mee in de spannende en verrassende wereld van de wetenschappelijke studie van gewoonten. Hij onderzocht waarom sommige mensen en bedrijven moeite hebben om te veranderen, ondanks jaren van proberen, terwijl anderen zichzelf van de ene op de andere dag opnieuw lijken te maken. Hij bezoekt laboratoria waar neurowetenschappers onderzoeken hoe gewoontes werken en waar ze zich precies in onze hersenen bevinden. En hij ontdekt hoe de juiste gewoonten cruciaal waren voor het succes van Olympisch zwemmer Michael Phelps.


Op de achterkant
In onze hersenen voltrekt een gewoonte zich in drie stappen: de aansporing (ik heb een vieze smaak in mijn mond), gevolgd door de routinehandeling (ik neem een kauwgompje), resulterend in de beloning (dat is lekker fris!) Je bewust worden van dit proces is de slteutel tot succes op vele gebieden: het kan de productiviteit op je werk verhogen en je creativiteit vergroten.

Ook wordt een deel van het boek besteed aan hoe jezelf aan de slag kan: een framework om zelf te experimenteren. Een zeer interessant boek om meer inzicht te krijgen in onze dagelijkse gewoontes en daar ook bewust van te worden. Leest prettig doordat ook veel onderzoeken worden beschreven waarbij je een goed beeld krijgt. Absoluut de moeite waard om te lezen.


Passage uit het boek
Wilskracht is niet alleen een vaardigheid. Het is een spier, net als de spieren in je armen of benen, en hij wordt moe als hij harder werkt, zodat er minder kracht overblijft voor andere dingen.

"Als je iets wilt doen waarvoor wilskracht nodig is (zoals hardlopen na het werk), moet je je wilskrachtspieren gedurende de dag behouden", vertelde Muraven (PhD Psychologie) me. "Als je het te vroeg opgebruikt voor vervelende taken, zoals het schrijven van e-mails of het invullen van ingewikkelde en saaie onkostendeclaraties, is alle kracht verdwenen tegen de tijd dat je thuiskomt.

De auteur
Charles Duhigg studeerde geschiedenis aan Yale University en bedrijfskunde aan Harverd University. Hij schrijft voor The New York Times en woont in New York. Macht der gewoonte verscheen in meer dan zestien landen en werd een wereldwijde bestseller.

ISBN:9789026332227 – Uitgeverij Ambo/Anthos – Aantal pagina’s: 384 – Informatief/Zelfhulp

17 keer bekeken

CONTACT

  • Instagram Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon
  • Pinterest Social Icon

Virtual Focus

Corina Evers

06-120 830 60

corina@virtualfocus.nl

 

KvK nr: 65232941

BTW id: NL002053428B49

© 2016-2020  Alle rechten voorbehouden bij Virtual Focus

Neem contact op