Efficiënt werken: the Action Method

September 25, 2016

 

Een aanrader speciaal voor creatieve mensen: The Action Method. Bedacht door Scott Belsky, medeoprichter van Behance, nr. 1 online platform voor creatieve mensen en auteur van het boek ‘Making Ideas Happen’. Dus ben je een creatief persoon en kun je een tip gebruiken om efficiënt te werken? Dan is deze methode misschien wel iets voor jou!

 

Het bedenken van nieuwe ideeën is vaak het probleem niet, wel de uitvoering. En vind je het lastig om de vaart er in te houden bij projecten? Zeker als dit meerdere projecten zijn? Je bent namelijk liever bezig met jouw expertise en kracht: creatief bezig zijn, dingen bedenken en maken. En dit doe je liever dan strak geplande actielijsten.

 

Methode

Ook deze methode is net als ‘Eat that Frog’ een hele simpele en heeft als statement: ‘Everything is a project’. Hiermee kun je veel als project benoemen: het opnieuw behangen van een kamer, het maken van presentatie, het managen van de administratie of jouw eigen persoonlijke project om je carrière verder te ontwikkelen. En  als je eenmaal een project hebt benoemd, deel je ze op in kleine, overzichtelijke stappen:

  1. Acties

  2. Referenties

  3. Backburner items

 

Acties

Dit zijn concrete en specifieke acties dat je stap voor stap voor uit brengen. Bijvoobeeld het schrijven van een blog, het betalen van facturen of het maken van een presentatie.

 

Referenties

Referenties zijn project gerelateerde hand-outs, notities, notulen of zelfs discussies waar in het project naar verwezen wordt. Dit zijn dus geen acties maar worden alleen puur als referentie gebruikt om te focussen op een project.

 

Backburner items

Acties maar voor in de toekomst. Bijvoorbeeld voor een project waar op dit moment geen budget meer voor is, maar wel een om te onthouden is voor later als dit er wel is.

 

Toepassen

  • Beschrijf alle mogelijk acties en informatie die binnen het project vallen.

  • Beslis of dit een actie, referentie of backburner is.

  • Prioriteer de acties, stel een deadline en doe het dan ook.

  • Beoordeel wanneer de referentie en backburners nodig zijn.

  • Delegeer wat blijft opstapelen.

  • Herzie de stappen wekelijks.

 

Dus de referenties en backburner stop je bij wijze van spreken in een map en de acties schrijf je voorop de map zodat deze altijd direct zichtbaar zullen zijn. Zo houd je het overzichtelijk en zichtbaar.

 

De bedenker stelt het als volgt: jouw creativiteit vermenigvuldigt met jouw organisatie is gelijk aan jouw impact. Dus je kan enorm creatief zijn maar totaal niet georganiseerd, en zal je geen impact hebben. Maar met de helft van je creativiteit en een kleine hoeveel georganiseerd werken kan je meer impact hebben.

 

Hier is hoe het eruit ziet:

100 (creativiteit) X 0 (organisatie) = 0 impact

50 (creativiteit) X2 (organisatie) = 100 impact

 

Dus een beetje georganiseerd werken lijkt op eens niet zo slecht… toch?

Please reload

Uitgelichte berichten

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recente berichten

July 18, 2019

June 9, 2019

May 26, 2019

December 6, 2018

Please reload

Archief